Wednesday, September 18, 2013

Welcome to the Asogli State - Velkommen til Fyrstedømmet Asogli

....And also welcome to my drinking spot in cyberspace.

My name is Jack Nielsen and currently I live in Ho, the capital of the Asogli State in the Volta Region of the Republic of Ghana. As you might have already guessed from my picture I am not a local Ewe-man since I was born in Denmark, Europe.

Some of my friends have asked why I don't write to them about my experiences and life here in Ho. Well mostly it is because my life is just a boring as theirs, just because an European lives in Africa doesn't mean that his life is so much different. The days of the clay huts are long gone (at least in the cities) and Ho has also entered the 21st century.

Of course life and culture is much different from my birthplace in Denmark, but my life is not completely different for two reasons. The first is food and shelter. I don't always eat local, I do buy food that I also ate when I lived in Europe. And my small apartment looks much like apartments I have occupied in Denmark, beside the all important air-condition that is. Life-chancing both when it work and when it doesn't work. The other reason is that I am a Jehovah's Witness. And how our meetings and my congregation is I don't have to explain to you. You just have to visit any Kingdom Hall wherever in the world you live, and what happens there is exactly the same as happens in my congregation, Ho Central.
These are the reasons my life is not so much different from when I lived in Denmark. But on the other hand I guess my friends are right, just look at the air-condition as an example.

But since I don't have anything big to write home about I have chosen to write a few words on this blog from time to time. Any comment or even questions are most welcome.

Are you my friend or stranger, it doesn't matter, you are most welcome to my Pub.




.....og velkommen til mit vandinghul i cyberspace.

Jeg hedder Jack Nielsen og lever for tiden i Ho som er hovedstaden i Fyrstedømmet Asogli som ligger i Volta regionen i republikken Ghana. Som du sikkert allerede har gætte af mit billede så er jeg ikke fra Ewe folket, men kommer noget så kedeligt fra Vejle af. Har også boet nogle år på Bornholm, deraf bloggens web adresse.

Nogle af mine venner har spurgt hvorfor jeg ikke skriver hjem til dem om mine oplevelser her i Ho. Det er nok mest fordi mit liv er lige akkurat så kedeligt som deres. (Lad os alle twitte at vi nu spiser en ostemad) For selvom man er en Europæer der bor i Afrika, så betyder det jo ikke at man lever i en lille rund lerhytte. De dage er forlængst forbi, ihvertfald i byerne og også i landsbyerne heromkring.

Selvfølgelig er kulturen og levestandarden meget anderledes end hjemme i Danmark. Men mit liv har ikke ændret sig så meget af to grunde. Den første grund er mad og husly. Jeg spiser ikke udelukkende lokalt, men køber meget mad som jeg også spiste derhjemme. Og mit lille rækkehus er indrettet meget som de lejligheder jeg har beboet tidligere. Ja, det vil sige lige når man ser bort fra den livsnødvendige aircondition. For det andet så er jeg et af Jehovas Vidner. Og hvordan vores møder foregår og hvordan min menighed er her i Ho behøver jeg faktisk ikke at forklare jer. I kan bare gå ind i den lokale rigssal hvorend i bor. Der vil alting foregå nøjagtig ligesom det foregår i min menighed, Ho Centrum.
Det er to vigtige grunde til at mit liv ikke er så meget anderledes som det jeg havde hjemme i Danmark, og derfor også stadigt er trygt mit i det fremmede. Men så på den anden side så kan det jo godt være mine venner har ret. Jeg har ihvertfald aldrig haft en aircondition før som ændre ens hverdag, både når den virker og når den ikke virker.

Men siden jeg ikke syntes jeg har de store forgyldte oplevelser og ord at skrive hjem om så har jeg valgt at skrive et par ord her på denne blog fra tid til anden. Enhver kommentar eller måske endda et spørgsmål er altid velkomment.

Bekendt eller ej - Du er altid velkommen her i min Pub.

6 comments:

  1. Thanks for sending the link Jack!
    We´ll be happy to read about whats going on in your life! Take care, we look forward to see you in Greece! Varma hälsningar Jerry Susanne

    ReplyDelete
  2. Hi Jack, fantastisk jysk humor. I heltidstjenesten er ikke to dage ens og man ved aldrig hvad morgendagen bringer, udfordringer og spændende oplevelser fylder dagene. Ho er et af de mest spændende steder i verden, de vildeste oplevelser, utroligt spændende mennesker overalt. ALT er anderledes end i DK. Menigheden er FYLDT med fantastiske unge mennesker som har kæmpet så hårdt for at blive døbt og fortsætter trofast ofte HELT uden forældre til at støtte dem i deres tro. 10-20 interesserede til søndagmøderne - mindst. Deres historier! Så unikke! Hvem sagde kedeligt!!! Elsker den jyske humor. Kh Filip og Ida - på vej tilbage til Ho igen igen igen

    ReplyDelete
  3. Hej Jack, dejligt at høre fra dig!

    Og selv en ostemad kan være interessant, når den spises i Ho.

    Vi glæder os til at høre stort og småt fra dig, og nu har jeg ikke lige tjekket dine billeder.
    Men vi vil se billeder af ALT også dit køkken, dog helst efter at du har vasket op.

    Till next time 2 x Riis, Nykøbing Sj.

    ReplyDelete

  4. Hej Jack. Lige en lille hilsen fra fam. Ralskov. Sikke en god ide med denne blog.Vi vil også gerne se billeder fra dit hjem og især naturen. Kærligst vos

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oppe i højre hjørne er et link til alle mine billeder, deriblandt også en del fra Bornholm. Men her er et direkte link til mappen med billeder fra Ho: https://picasaweb.google.com/112822958922880595075/DailyLifeInHoDagligdagIHo
      Den er dog stadig noget rodet.

      Delete
    2. Just love this blog

      Delete