Monday, July 7, 2014

Theocratic Tablet

July 1, was a important day in Ho. It was the day a new congregation was founded in our town. The name of this new congregation is South English Congregation of Jehovah's Witnesses, Ho, Volta. Personally last Tuesday was also moving day since I have been assigned as one of three elders in the new congregation. I was only a part of Ho Central for 566 days, the shortest period I have been in any congregation. But even though my stay was short I have learned a lot from the congregation and had many experiences.

Ho Central was the congregation that taught me new preaching and study methods. No, I don't talk about the Special Metropolitan Public Witnessing Program. If you live in a city or large town you might already have seen this new way of preaching, but it has not reach Ho yet. No - I am talking about my new Theocratic Tablet.

You make a theocratic tablet by downloading the wonderful app with 6 bible translations and all the publications we use for our meetings and more to an ordinary tablet. First I was a little skeptic, can a tablet really be used at the meetings? But after having used it for two months I don't know how I ever managed without. Now I use downloaded copies of the Watchtower we user at our meetings. I even gave my old paper copy of "Draw Close to Jehovah" to a bible student. We have not been able to get enough copies of this book for all those attending the meetings. But with a theocratic tablet you never have to wait for your copy of any publication. On jw.org there is no restrictions on the number of books you can download and share and they will always be published on the website before the paper versions reach the congregation. on Jw.org there is no restrictions on the number of copies you can download due to limited funds or printing capacity.

To make a theocratic tablet You also need to download the small videos for use in the preaching work or to show to our friends and neighbors. As I am writing there is three: "Why Study the Bible?" & "What happens at a Bible Study?" & "What happens at the Kingdom Hall?". But there might be more as you are reading this. I have downloaded these videos in all the languages that are spoken in my town so even if I cant talk to a person I cant at least show him a video with my message.

Now you have a theocratic tablet. To make it more cool you can download the Caleb series and the videos with children songs for the children to enjoy. You might also download videos about Jehovah's organisation, about international conventions, relief work, translating the bible or maybe even some bible dramas on video or audio.

When this entry was published there was 105 videos on Jw.org. Check out how many there is now

If you are Bible Teacher I am sure you have already used the videos from house to house or with your students. On the pictures you can see some of the people I have shown "Why Study the Bible" to in my territory.
But have you tried using Music for Christian Worship when you conduct bible studies? The last weeks my goal have been to play a song at the conclusion of each bible study. I do not always succeed but I try to find a song that relates to the subject of that weeks portion of "What the Bible really teach". The results have been very positive and I hope to continue working toward this goal in my new congregation.

From House to House - Fra Hus til Hus


On Bible Studies - På Bibel Kurser

Den 1. juli var en vigtig dag i Ho. Det var nemlig dagen da en ny menighed blev oprettet her i vores by. Den nye menigheds navn er: "Syd Engelske menighed af Jehovas Vidner, Ho, Volta" Dagen var også vigtig for mig personligt for jeg er nemlig blevet flyttet ud i den nye menighed, hvor vi vil være tre ældste. Jeg nåede kun at være i Ho Centrum menighed i 566 dage. Det er den korteste periode jeg har været i nogen menighed. Men selvom jeg var der så kort tid nåede jeg alligevel og lære meget af menigheden og har også haft mange erfaringer.

Ho Centrum var menigheden der lærte mig de nye forkyndelsesmetoder. Nej, jeg mener ikke den særlige offentlige forkyndelse. Denne forkyndelseform er endnu ikke nået til Ho, det er noget vi må arbejde på. Men den er vel et normalt syn i de fleste større danske byer? Nej det jeg har lært er at lave og bruge en Teokratisk Tablet!

Hvis man vil lave sig en teokratisk tablet begynder man med at downloade den vidunderlige app med 6 forskellige bibeloversættelser. Den indeholder også alle de publikationer vi bruger til vores møder og mere til. Desværre er denne app lige nu kun på engelsk, men på Google Store lover de at den også snart vil komme på andre sprog. Så måske er det tid til at begynde at bede om at en af disse sprog bliver dansk. I starten var jeg noget skeptisk, kan sådan en tablet virkelig bruges til møderne istedet for de gode gammeldags bøger. Men nu har jeg brugt den i to måneder og forstår ikke at jeg nogensinde har kunnet levet uden. De bøger som bruges til vore møder og kun lige er kommet på  appen downloadede jeg. Ja, jeg har endda givet min gamle papir udgave af "Kom nær til Jehova" til en der studere bibelen. Vi har nemlig ikke haft mulighed for at få så mange bøger at alle, både forkynderne og deres elever, har kunnet få deres eget eksemplar. Men med en teokratisk tablet behøver du aldrig vente på at få din kopi af nogen som helst bog, blad eller brochure. På Jw.org er der ikke lange leveringstider og din bestilling går aldrig i restordre. Der er ingen restriktioner på hvor mange eksemplarer du kan downloade. Der er ingen begrænsninger på grund af mangel på penge eller trykningskapacitet.

Men du mangler endnu lidt før du har lavet dig en teokratisk tablet. Du mangler at downloade de små film til brug i forkyndelse eller til fremvisning for venner, familie og naboer. I skrivende stund er der tre: "Hvorfor studere Bibelen?" & "Hvordan foregår et bibelkursus?" & "Hvad sker der i en rigssal". Men måske er der mange flere når du læser dette? Jeg har hentet disse små film på de sprog der tales i Ho. Så selvom jeg møder en person der ikke taler engelsk så kan jeg stadig give ham et budskab ved at vise en af filmene.

Og nu har du en teokratisk tablet. For at gøre den mere lækker kan du jo for eksempel forsyne den med Lukas serien og børnesangene. De er altid et hit. Du kan også tilføje videoer om Jehovas organisation. Det kan være om de internationale stævner, nødhjælpsarbejde eller om at oversætte bibelen. Det kan endda være du har plads til et par af de bibelske dramaer der kan hentes ned fra hjemmesiden.

Da denne post blev offentliggjort var der 103 videoer på Jw.org. Hvor mange er der nu?

Hvis du er bibel underviser eller forkynder har du sikkert allerede brugt filmene fra hus til hus eller sammen med dine elever. På billederne ovenfor kan du se et par eksempler på nogle jeg har vist "Hvorfor Studere Bibelen"
Men har du prøvet at bruge Kristen musik på de bibel kurser du holder? De sidste par uger har jeg prøvet at spille en sang ved afslutningen af hver bibelkursus. Det er selvfølgelig ikke altid det lykkes, men jeg forsøger at finde en sang der berører det emnet vi har drøftet denne uge i "Hvad Bibelen virkelig lærer". Reaktionerne har været meget positive. Det er helt sikkert noget jeg vil forsøge mig mere med i min nye menighed.
Der er nu seks album på engelsk og kun et på dansk, men måske jeg kunne foreslå at I selv sang for jeres elever istedet ;) ;)

1 comment:

  1. Good write-up. I certainly love this site. Continue the good work!


    Feel free to visit my blog :: smog check - auto repair quote oxnard

    ReplyDelete