Saturday, December 27, 2014

Ghana 2013/14

(kig under billedet for at finde den danske udgave)

I came to Ghana for the first time in December 2012 and I was here for 7 months. When I traveled back to Denmark some of my friends and families asked me: "Why don't you ever write to us about your amazing and exciting life in Africa". Well I could only tell them that it was neither amazing nor exciting - Well at least not more exciting than my life in Denmark had been and they never asked me to write to them about that.

But of course I wanted to share with everybody experiences from my everyday life and I am grateful if anyone actually cares enough to read about it. So coming back to Ghana I started this blog. I have posted many different things and I hope to get time to post much more in the future. One of my hopes is that I can share some of the experiencs being a tourist in Ghana with other tourists, helping some with the knucklehead stuff.  But the basics for this blog was (and is) service experiences from everyday life in Ghana.

I have been back in Ghana since September 7, 2014 and I have been doing some interesting things. I went to see where chocolate comes from, and got served something very different than chocolate. I attended the new pioneer school. I went to the school for elders. I also went for a trip to visit friends at the old Danish Gold Coast and a few other things. Hope I get to tell you all about it.

My second time in Ghana  was from August 17, 2013 to June 16, 2014 (10 months). here is a list of my service experience blogs from this period.

The Service Yer 2013/14: My Second stay in Ghana

A tale of two congregations:
The efforts to split the congregation started already in the first months of 2013 (during my first stay) but they accelerated in 2014. And we now have a new English congregation in the southern part of Ho .

Congregation life:
I was in Ho Central congregation from December 2012 to July 2014. This is the post I wrote about the congregation.
Special people
Some people I meet during the 2013/14 service year. Unfortunately just a small sample of the many special people I spend the 10 months with.
Sokode kingdom hall
We had a local Kingdom Hall construction program that my congregation got to help with.

I december 2012 kom jeg for første gang til Ghana og jeg var her i 7 måneder. I sommeren 2013 var jeg så tilbage i Danmark og venner og bekendte spurgte mig: "Hvorfor skriver du ikke til os og fortæller os om nogle af de fantastiske ting du går og oplever nede i det mørke Afrika:" Til det kunne jeg jo kun fortælle dem at mit liv så men ikke var mere interessant end dengang jeg boede på Bornholm, og dengang var der ingen der spurgte hvorfor jeg ikke skrev.

Men selvfølelig ville jeg da gerne dele oplevelser fra mit liv og jeg er taknemelig for at der faktisk er nogle der har lyst til at læse dem. Så da jeg vente tilbage til Ghana startede jeg denne blog og har prøvet at skrive (næsten) alle indlæg på både dansk og engelsk. Jeg har lagt mange forskellige ting på denne blog og håber at kunne blive ved med det i fremtiden. En af mine mål er at skrive noget mere om hvordan det er at være turist her i Ghana for at hjælpe andre turister over de første problemer. Nu må vi se om jeg får overskud og tid til det. Men det grundlæggende på denne blog er dagligdags oplevelser fra tjenesten og menigheden som jeg er tilknyttet.

Jeg er nu i Ghana for tredje gang (ankom d. 17 september 2014) og jeg har da oplevet en lille smule også denne gang. For eksempel så tog jeg ud hvor kakaoen bor og fik noget helt andet end kakao at spise. Jeg har også været på den ny pionerskole og på skole for ældste. Jeg har også været en smut nede på den danske guldkyst og nogle få andre ting. Jeg håber jeg også får mulighed for at fortælle jer om dem.

Men her er en oversigt over hvad jeg skrev om under mit andet ophold i Ghana fra 17 august 2013 til 16 juni 2014. Husk at gå ned under billederne for den danske version af disse indslag.
.
Tjenesteåret 2013/14: Mit andet ophold i Ghana

To menigheder
Bestræbelserne på at dele vores menighed begyndte allerede i 2013, men de tog fart i begyndelsen af 2014.

Menighedsliv
Jeg var i Ho centrum fra december 2012 til juli 2014. Dette er indslag jeg skrev om min menighed i det tidsrum.
Særlige mennesker
jeg mødte mange bemærkelsesværdige mennesker i årets løb. Desværre har jeg kun skrevet om en lille del af dem, men her er de indslag.
Sokode Rigssal
Vi havde et lokalt byggeprojekt i 2014, nemlig rigssalen i Sokode. Vores menighed havde den forret at få lov til at være med.

No comments:

Post a Comment